استحاله ی ذهنی

ذهن ایرانی، همچون اقلیم کشورش ملون ومتنوع است .انگار،ذهن ایرانی در بستر زمان، از حالتی به حالتی دیگر دایم در تغییر و تحول است.

استحاله ی ذهنی

ذهن ایرانی، همچون اقلیم کشورش ملون ومتنوع است .انگار،ذهن ایرانی در بستر زمان، از حالتی به حالتی دیگر دایم در تغییر و تحول است.

ایران سرای من است

نیاز به اسطوره

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴ ق.ظ

پل ریکور،فیلسوف فرانسوی که به اسطوره از طریق استعاره توجّه دارد و رویکردی هرمنوتیکی نیز به دین دارد؛ می گوید:« انسان؛ اعم از ابتدایی و مدرن، دوپاره شده است!! چرا که تمامیّت کیهان شناختی خودش را از دست نهاده و برای ان که آن تمامیّت را دوباره به دست آورد،نیاز به اسطوره دارد».

« تمامیت کیهان شناختی یعنی آن وضعیت پیشااسطوره ای که انسان داشته و درآن، خود را با کیهان یکسان می پنداشته است. در آن وضعیتی که انسان خود را با جهان یکسان می دیده ، نیازی به اسطوره نداشته است. در واقع،اسطوره ها می کوشند تا آن وضعیت آغازین را توصیف کنند و نیاز انسان را به آن توضیح دهند.از نظر ریکور، نقش اسطوره رساندن انسان به سوی آن علّیّت است».


محمدرضا ارشاد/ گستره اسطوره/تهران: انتشارات هرمس/1382

نظرات  (۲)

۱۱ تیر ۹۸ ، ۱۲:۰۷ ایران سرا
زنده یاد داریوش شایگان(1397-1331) در ص 94 کتاب "زیر آسمان های جهان" خاطره ی خواندنی ای را از ریکور به شرح زیر نقل می کند:

به یاد دارم که زمانی در مشهد با پل ریکور، که برایش احترامی فوق‌العاده قایلم، گفت‌وگویی داشتیم، از مذهب می‌گفتیم. ریکور به عنوان فیلسوف پروتستان دیدی اخلاقی به مذهب داشت. به گمان من مذهب ضرورتاً اخلاقی نیست، زیرا از نظر مذهب انسان می‌تواند هم مؤمن واقعی باشد و هم گناهکار. انسان می‌تواند با امر الهی، فارغ از همه رده‌های کلامی ـ اخلاقی رابطه‌ای محرم برقرار کند. به یاد دارم که به ریکور پیشنهاد کردم که به زیارت حرم امام رضا برود. زیرا آن‌جا محیط مطلوبی برای تجربه هیبت (tremendum) یا درد تقدس در مستقیم‌ترین شکل بیانش بود. فردای آن روز که دوباره ریکور را دیدم، به من گفت که از این جنبه از مذهب به‌کلی غافل بوده است، حتی غیبت الوهیت می‌تواند شکل منفی‌ای از قدسیت باشد. گمان می‌کنم که حتی اگر عمر همه مذاهب جهان به سر رسد، این تجربه هرگز از روی زمین محو نخواهد شد، این تجربه‌ای است که در اعماق جان انسان ریشه دوانده است.

همه مسئله جهانِ فروپاشیده ما آن است که بتوان فضاهای نامتناجس قدسی و دنیوی را تنظیم کرد و از برخورد خصم‌آمیزشان جلوگیری نمود، به نحوی که هر یک مکان خاص خود را بیابد.


۱۱ تیر ۹۸ ، ۱۱:۵۹ ایران سرا
پل ریکور (به فرانسوی: Paul Ricœur) (زادهٔ ۲۷ فوریه ۱۹۱۳-درگذشتهٔ ۲۰ مه ۲۰۰۵) فیلسوف و ادیب برجستهٔ فرانسوی است که با ترکیب شرح‌های پدیدارشناختی با تفاسیر هرمنوتیک شناخته شده‌است. وی یکی از مهمترین نظریه پردازان هرمنوتیک ادبی محسوب می‌شود.او در دانشگاه سوربن فرانسه درس خواند و دارای یک مدرک دکترا در رشته فلسفه و یک مدرک دکترا در ادبیات بود.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی