استحاله ی ذهنی

ذهن ایرانی، همچون اقلیم کشورش ملون ومتنوع است .انگار،ذهن ایرانی در بستر زمان، از حالتی به حالتی دیگر دایم در تغییر و تحول است.

استحاله ی ذهنی

ذهن ایرانی، همچون اقلیم کشورش ملون ومتنوع است .انگار،ذهن ایرانی در بستر زمان، از حالتی به حالتی دیگر دایم در تغییر و تحول است.

ایران سرای من است

چمران و پرسش هایی در ذهن!!

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶ ق.ظ

فردا سال گشت شهادت دکتر مصطفی چمران است.از آنجا که فردا نیستم،امروز این پست را راجع به ایشان ایجاد کردم.

وی در 17 اسفند ماه سال 1310 هجری خورشیدی درتهران متولد و در31 خرداد ماه سال 1360 نیز درمسیر سوسنگرد- دهلاویه در اثر اصابت ترکش خمپاره در سن 49 سالگی شهید شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، گذراند و دوران متوسطه را دردارالفنون و البرز طی کرد. به سال ۱۳۳۲ با رتبه ۱۵ در رشته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد. چمران در زمان تحصیل در دانشگاه تهران، در درس ترمودینامیک، شاگرد مهندس مهدی بازرگان بود. آشنایی او با بازرگان، عامل مهمی در ورود او به عرصه سیاست به‌شمار می‌رود.

سپس با دریافت بورس تحصیلی به "دانشگاه تگزاس ای اند ام"  آمریکا رفت و درجه کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی برق الکترونیک کسب نمود..سپس برای اخذ درجه دکتری در رشته فیزیک پلاسما به دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا رفت. پایان‌نامه او مرجع ۲ مقاله علمی در زمینه فیزیک پلاسما شد. وی در دهه ۶۰ در آزمایشگاه‌های بل و هم چنین آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا استخدام شد..او در کنار زبان فارسی به زبان‌های عربی، ترکی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی مسلط بود.

وی در دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد در سازمان نهضت مقاومت ملی که زیر نظر افرادی چون مهدی بازرگان، سید رضا زنجانی و سید محمود طالقانی اداره می‌شد، فعالیت می‌کرد. در زمان تحصیل در خارج از ایران، او به همراه ابراهیم یزدی، علی شریعتی و صادق قطب‌زاده، شاخه خارج از کشوری نهضت آزادی ایران و همچنین انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا را تأسیس کرد. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، او به ایران بازگشت و در دولت بازرگان، مدتی وزارت دفاع را برعهده داشت. او به عنوان یکی از اعضای نهضت آزادی، در دوره نخست مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.

در جریان جنگ ایران و عراق، وی یکی از فرماندهان ایران بود. چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.

پرسشی که ممکن است ذهن انسان را بگزد این است که چرا ایشان زندگی در امریکا وحیات علمی در موسسه پژوهشی " بل" و"آزمایشگاه  پیشرانه جت ناسا" را رها کرد و به ایران بازگشت؟ و حال که به ایران بازگشت، چرا اصرار داشت که فرمانده وقت کل قوا با استعفایش ازوزارت دفاع موافقت کند؟ و چرا به حیات سیاسی اش به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی( نمایندگی ای که برخی از نامزدها حاضرند برایش بالای میلیاردها تومن پول هزینه کنند!!) ادامه نداد وشاهرگ آن را قطع کرد؟ به راستی چرا شهید چمران در کسوت هیأت علمی به آموزش و پرورش شاگردانی در این رشته تخصصی نپرداخت و عمرش را در مبارزه و جنگ سپری کرد؟ چرا؟


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۳۰
ایران سرا

چمران

نظرات  (۳)

یه نکته جالب این که بیشتر کسایی که با نظام شاهنشاهی به مخالفت و مبارزه پرداختند،کسانی بودند که از آن رژیم بورس تحصیلی گرفته بودند!!! مثل:مهندس بازرگان،دکتر قریب، چمران، شریعتی و... و جالب تر این که ...
به نظر منم بهتر این بود که دکتر به تربیت دانشجو در این رشته می پرداخت خیلی مفیدتر بود
پاسخ:
بله، به گمان بعضی از افراد به دلیل سطحی که از ظرفیت و ظرفیت سازی دارند؛در تصمیم گیری ها نباید فقط به انگیزه ها و خواسته های فردی خودشان توجه کنند،بلکه می بایست به مصالح عمومی جامعه و آینده آن نیز نظر داشته باشند.
به نظر زندگی چمران یه جورایی به زندگی چگوارا شباهت داره!!
پاسخ:
از لحاظ صورت که شباهت هایی و جود دارد،اما به لحاظ محتوایی فکر کنم تفاوت هایی داشته باشند.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی